cs

Lektoři


Christian Giersch

(Německo)

Christian Giersch studoval duchovní hudbu a skladbu ve Stuttgartu v Německu, poté od roku 1978 studoval lyru u několika učitelů, včetně Julia Knierima. Od roku 1982 do roku 2014 působil jako učitel na waldorfské Michael Bauer Schule ve Stuttgartu. Po ukončení práce ve škole spolu s Martinem Tobiassenem založil "Mezinárodní letní akademii umělecké hry na lyru" na zámku Seehaus v Německu, která se koná každoročně od roku 2018. Vytváření živoucího tónu pohybem a dechem je stálým námětem jeho hudební tvorby v mnoha kurzech, koncertech a skladbách pro lyru ve všech možných kontextech.

Susann Heinz

(Německo)

Susanne Heinz je hudební terapeutka z Mnichova. Nejprve studovala hudbu (kytara a klavír), poté 3 roky studovala na Free Music School. Napsala knihu Einführung in das Leierspiel, která je dostupná v japonštině a němčině. Založila a dirigovala lyrového orchestru v Mnichově. Vystupuje na koncertech (několikrát s Nobuko Izumoto) a pořádá lyrové semináře v Japonsku, Číně a Jižní Koreji. V současné době pandemie tvoří aranžmá a vlastní skladby pro své žáky.


John Clark

(Spojené státy americké)

John Clark je speciální pedagog, hudebník a muzikoterapeut žijící a pracující v komunitě v Irsku. Hraní na lyru se věnuje více než 50 let poté, co absolvoval Kurativní vzdělávací seminář v Camphillu a 3letý muzikoterapeutický výcvik pod vedením C-A Lindenberga a U. Schroedera. Kromě práce a hraní hudby komponované speciálně pro lyru má velký zájem rozšířit hranice hry na lyru tak, aby zahrnovala nástroje a hudbu, která obvykle není spojena s lyrovým repertoárem.

John Billing

(Irsko)

John se s lyrou setkal jako dobrovolník v Camphillu v roce 1977. Částečně studoval muzikoterapii a učil hudbu na waldorfských školách v Austrálii. Kariéru sólového umělce na lyru zahájil v roce 1995 cestováním po severní Evropě, USA, Austrálii, Japonsku, Jižní Koreji a Tchaj-wanu. V posledních letech strávil hodně času intenzivním učením ve městech po celé Číně, právě když zde rostl boom waldorfského vzdělávání a hraní na lyru. John pokračuje v komponování nové hudby pro lyru a aranžování tradiční hudby Britských ostrovů a Irska. Stále absolvuje turné se sólovými i společnými koncerty a výukou na lyru.


Susann Temperli

(Švýcarsko)

Susann Temperli, narozena 1952 v Curychu, studovala na Independent Music School, působila v Michaelshof Hepsisau jako hudebnice ve spolupráci s Juliem Knierim. Dlouholetá činnost v sociálně terapeutické  oblasti péče, hudby, výcviku a dalšího vzdělávání. Současně se věnovala výuce hudební výchovy v mateřské školce, v semináři ozdravné výchovy a ve škole Rudolfa Steinera. Od roku 2018 se společně s Marianne Gammeter angažuje v založení a rozvíjení "Lyre Network Switzerland". Hraje v několika lyrových souborech a dává rovněž individuální lyrové lekce.

Gunhild von Kries

(Německo)

Gunhild von Kries je hudebnice, která od roku 1979 usiluje o další rozvoj hudby vycházející z antroposofie, výzkumem hudebních prvků, ticha a vytvářením smyčcových nástrojů zcela nového druhu.

Yael Barak

(Izrael)

Yael Barak, muzikoterapeutka, učitelka lyry, hlavní manažerka Tal Hama - antroposofického terapeutického multidisciplinárního centra pro pacienty s rakovinou v Hardufu v Izraeli. Kombinuje studium přírody (bakalářský titul v oboru biologie) a muzikoterapii (certifikát z TLV tréninku a Antroposofický certifikát arteterapie) směrem k živému přístupu k hudební aktivitě s dětmi všech věkových kategorií, dospělými a pacienty s rakovinou. Yael studovala hru na lyru u paní Anny-Marie Loringové a od roku 1994 vyučovala dospělé a děti. Je společně s Marlise Maurer zakladatelkou Bat Kol, prvního uceleného systému výuky anthroposofické muzikoterapie v Izraeli.

Hartmut Reuter

(Německo)

Od roku 1964 studoval klasickou kytaru a zpíval ve sborech. V letech 1977-1978 žil 9 měsíců v Guatemale. Navštěvoval "Wanderstudium Freie Musik Schule" v letech 1981/1982/1983. Od roku 1984 do roku 2002 pracoval jako waldorfský třídní učitel a učitel hudby. Ve svém projektu Klangbus je turistickým průvodcem ve světě zvuku, v království slyšení, vynálezcem a výrobcem nástrojů.

Martin Tobiassen

(Německo)

Martin Tobiassen nastoupil na Independent Music School na počátku 80. let, kde studoval s učiteli jako Annemarie Loring, Elly Berner, Pär Ahlbom, Julius Knierim, Lothar Reubke, Jürgen Schriefer a Norbert Visser. Od roku 1985 působil jako učitel hudby a od roku 2003 do roku 2016 na učitelském programu Witten/Annen. Hostující lektor na učitelském programu v Kasselu a na Freie Hochschule Stuttgart. Od roku 2021 koordinuje "Leier Pädagogik Ausbildung" v Německu spolu s Christianem Gierschem, Hsin-Chieh Lee a Gundolfem Kühnem. Člen Lyre-Eurythmy-Group "Klanglicht-Ensemble" společně s Nicolou Anasch a Tobiasem Maurerem.

Andrea Schade

(Švýcarsko)

Andrea Schade se narodila v roce 1968 v Mnichově v Německu. Hudba byla vždy důležitým doplňkem profese a součástí jejího života, např. sborový zpěv, hra na flétnu, klavír, harfu a lyru. Její motivací bylo postavit léčivý most z hudby mezi lidmi. V letech 1987 - 1999 žila a pracovala v ústavech sociální terapie v Beth Eliyahu v Izraeli a ve švýcarském La Branche. Tam se naučila vést hudební skupiny a vytvářet pomocí hudby unikátní atmosféru. Naučila se hrát na lyru sabatové melodie. V letech 1992-1993 studovala na 'Freie Musikschule' v Bad Boll. Mezi 1999 - 2002 vystudovala naturopatii a v r. 2003 nastoupila jako přírodní lékařka v Klosterlechfeldu v Německu, kde objevila různé aspekty léčení. Hrála na flétnu na poutních festivalech, převážně klasickou hudbu. Od roku 2017 žije a tvoří v Heim Sunnegg, Bern, Švýcarsko.

Christina Porkert

(Spojené státy americké)

Christina Porkert se s lyrou seznámila v roce 1989 během studia antroposofické muzikoterapie na Musiktherapeutische Arbeitsstätte v Berlíně. V roce 2001 byla pozvána do USA, aby spoluzaložila 'Dorion School of Music Therapy'. V současné době žije v severní části NY a dělí svůj čas mezi výuku a koncertování (na violoncello a lyru), stejně jako rehabilitaci a trénink koní, kde naslouchání, načasování, cit pro rytmus a také umění "být v přítomnosti" je stejně důležité jako při hře na lyru!

Thomas Leinz

(Německo)

Thomas Leinz působí jako učitel lyru na waldorfské škole Filstal. Pořádá lekce a workshopy pro děti i dospělé a vystupuje v různých souborech, např. Trio 2003, Projekt "Umění fugy".

Jan Braunstein

(Česká republika)

Jan Braunstein spojuje své zkušenosti waldorfského učitele, muzikoterapeuta, učitele lyry, inovátora, dirigenta a koncertujícího hudebníka. Pravidelně vyučuje a vystupuje (většinou jako sólista) v mnoha zemích světa.  Je zakladatelem Ateliéru Délos.


Anna Cooper

(Spojené státy americké)

Vystudovala učitelství se specializací na hudbu a předtím, než se setkala s lyrou, pracovala v Austrálii a Severním Irsku. Učila ve waldorfské škole jako hudební specialistka 16 let a poté přes 20 let působila jako hráčka na lyru, učitelka a ředitelka na plný úvazek v nemocnicích, hospicích, komunitách Camphill, školách a dávala i soukromé lekce. Za výukou lyry cestovala rovněž do mnoha dalších zemí. Vydala tři knihy v nakladatelství Upper Esk Music, a nadále píše skladby pro lyru, učí a hraje.

Thea Kaesbach

(Švýcarsko)

Působí ve waldorfské škole Michaela Halla jako eurytmistka a eurytmická terapeutka. Po 30 let působila v učitelském výcviku Eurytmie a přípravě předškolních učitelů (výuka eurytmie a hry na lyru) v Rudolf Steiner House London. Pořádala kurzy po mnoho let na mezinárodní svatodušní konferenci Bund der Waldorfkindergärten v Hannoveru. Učila na kurzech eurytmie a hudební výchovy pro děti do 7 let v Portugalsku, Brazílii, Koreji, Tchaj-wanu, Filipínách, Číně. Od roku 2019 se přesunula do švýcarského Dornachu. Je aktivní eurytmistka, eurytmická terapeutka a hráčka na lyru v oblasti raného vzdělávání.

Hana Adamcová 

(Česká republika)

Studium Sociální terapie a léčebné pedagogiky, studium eurytmie a léčebné eurytmie, magisterské studium terapeutické eurytmie na Alanus Hochschule. Dvanáct let pedagogické praxe ve waldorfských školách, deset let organizování konferencí IPMT v Českém Krumlově, čtrnáct let odborné praxe léčebné eurytmie. Spoluzakladatelka organizací Eurythmea a Sdružení pro antroposofickou medicínu, mezinárodní koordinátorka léčebné eurytmie v Medicínské sekci při Goetheanu.


Duncan Mackintosh

(Anglie)

Duncan Mackintosh je vypravěč, herec, učitel a vedoucí workshopů. Spoluzaložil a byl předním hercem v souboru Rose Theatre, který hrál Shakespeara, a v inscenacích Portal, kde se hrála Steinerova mysteriózní dramata. Specializuje se na poezii sofijského gnostika a básníka Jelaludina Rumiho. Vede workshop Alchymie přítomnosti, ve kterém demonstruje a vštěpuje probuzení do přítomnosti a do naší skutečné podstaty.

Helena Hlaváčková (Bartošová)

(Česká republika)

Helena Hlaváčková (Bartošová) je waldorfská učitelka, terapeutka a učitelka lyry.
Absolvovala Mezinárodní konzervatoři Praha - obor lyra, hudba pod vedením J. Braunsteina, J. Chromečka a Z. Dvořáka, studium muzikoterapie na Akademii Tabor u Josefa Krčka a hlasovou terapii na Akademii múzických umění v Praze. Vyučuje hru na lyru a umění čchi-kungu a tchaj-ti čchuanu v Praze.